13 April 2014

En by av take-away

«Ti det er sant at penger regjerer verden» sa Bjørnstjerne Bjørnson. Jeg tror faktisk at han har rett i det, i iallfall i Egypt.

Mens jeg sitter å spiser maten jeg har bestilt hjem, ringer det enda en gang på døren – det er klærne mine som er ferdigstrøket og hengt fint opp på en henger. Jeg betaler 10 kroner til mannen utenfor, og henger tilfreds klærne tilbake i skapet klar til å brukes neste dag, uten å ha brukt verken strykejern eller annet utstyr. Skal tro om jeg skal ringe vaskehjelpen og se om han kan komme på torsdag? Gulvet begynner å bli ganske støvete og kjøkkenet er så rotete at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, spesielt siden verken jeg eller de tre andre jeg bor sammen med er like flinke til å bruke kost og brett eller å sette matvarene INNE i kjøleskapet.

Ferskpresset jus
kan også kjøpes over alt.
(Scott D. Haddow -Flickr)
Det er fryktelig enkelt å få mange ting gjort i Kairo. Mat leveres på døren klokken tre på natten, likeså medisin fra apoteket. Dørmannen kan brukes til det meste, enten det er å ringe til rørlegger, snekker eller å kjøpe mat på butikken - mot litt ekstra betaling selvsagt. Bli med på husvisning kan han også, og forvalter ofte nøklene til tomme leiligheter slik at han kan vise dem frem til potensielle leieboere. Kaffe er det ingen grunn til å lage selv, dog til min store fortvilelse gitt mitt høye koffeinforbruk, kontoret har nemlig en person ansatt for å lage kaffen og bringe den til kontorpulten.

Har jeg ikke flekkfjerner kan et vaskeri fikse det og skredderen ved siden av kan sy inn buksene mine. Trenger jeg egentlig å gjøre NOE?

Joda, å bo her har definitivt sine ulemper, og vinningen kan lett gå opp i spinningen når enkelte ting plutselig skal være så fryktelig vanskelige å få gjort. En vare jeg har lyst på i butikken får jeg ikke kjøpt, fordi strekkoden ikke virker og dermed kan man ikke slå den inn på kassen. Jeg har prøvd å kjøpe varen siden før jul. Ingen har tydeligvis tenkt på hvorfor varen ikke selger noe særlig, skal tro om den bare er upopulær?

På visumkontoret dikter de stadig opp nye dokumenter man må ha for å få visumprosessen i gang. Har damen i vinduet en dårlig dag, kan hun lett finne på at det ikke er nok med de to passkopiene de vanligvis krever, man må ha TRE faktisk. Og dette etter at hun har latt meg vente lenge i kø allerede. En annen gang ville de ha 75 kroner i bot fordi jeg var litt sent ute, men dessverre hadde jeg ikke nok kontanter i lommeboken. Da jeg kom til bake neste dag hadde prisen gått opp til forbausende 150 kroner.

Servisyrker som mekaniker eller
maler gir lite å leve av.
(Faisal F.H - Flickr)
En annen ting som forundrer meg er taxisjåfører som ikke vil ha passasjerer, kelnere som krangler seg i mellom i stedet for å servere, for ikke å nevne alle timene jeg har ventet på både rørlegger og andre som skulle komme å fikse noe i huset om noen få minutter, men som aldri dukket opp. Telefonen svarte de selvfølgelig ikke på, hadde de ikke lyst å tjene penger i dag?

Selv om disse ulempene er irriterende gjør de hverdagen noe mer spennende, eller kanskje utfordrende er et bedre ord. Likevel er ikke dette en universell beskrivelse enhver persons hverdag i Kairo. At jeg kan bestille mat på døra og betale meg til det meste av tjenester kommer av at jeg selv har en god inntekt – langt fra hva de fleste andre har. Der jeg kan balansere de irriterende ulempene med muligheten til å slenge litt penger etter andre ting for å gjøre livet enklere for meg selv, må andre leve med en hverdag der penger er en luksusvare som knapt strekker til det aller mest nødvendige. Kjøp av tjenester er utelukket, og å tilby varene til velstående folk for en elendig lønn er snarere regelen enn unntaket.