28 March 2014

Trafikk og mer trafikk


Bilde fra Daily News Egypt
I Norge er som regel bilen et velkomment fremkomstmiddel siden man ønsker å reise fra A til B på rasket mulig måte. I Kairo – fungerer det helt omvendt.
Om det er tidsperspektivet det kommer an på så hjelper det som regel å spasere nesten samme hvor langt man skal, siden bilene ofte tråkler seg fremover en meter i minuttet.

Når man rusler rolig forbi bilene som står på rekke så langt øynene kan se, i tillegg til å ønske at en hadde tatt på hørselsvern mot den konstante tutingen, kan man lure på hvorfor folk tok bilen i det hele tatt. Mangelen på trafikklys gjør ikke gatekryssene noe lettere, heller ikke at folk kjører den veien de vil i rundkjøringen. Enda har jeg ikke nevnt folk som rygger på motorveien eller kjører feil retning i en enveiskjørt gate. Mine små, dumme feil i trafikken i Norge virker ikke så verst likevel.

Siden mopeder kjører på
fortauet er det best å GÅ
mellom bilene
I Kairo dør 1000 personer i trafikken årlig og 4000 blir skadet, noe som forundrer meg svært lite. Så hvorfor tar folk bilen likevel? I 40 varmegrader er det lite fristende å ta en trang og svett buss, og fine kontorklær ser nok ikke like nystrøkne ut hvis man tar metroen i rushtiden hvor 15 personer prøver å komme seg gjennom den 1.5 meter vide døren mens 10 andre vil ut - samtidig. 

De som har mulighet til å ha på seg mer «upassende» og «utfordrende» klær på jobb eller en fest kan man komme unna den noe strengere kleskoden i Egypt ved å gå rett fra huset, inn i bilen og til sist inn i festlokalet. Noen ønsker kanskje å ha mer privatliv bak sotete ruter, mens andre er noe snobbete og kan da ikke nedverdige seg å ta offentlig transport, de har jo tross alt råd til bil. Gamlere og mer gråhåret blir de i alle fall, og blodtrykket er sikkert ikke i en trygg sone det heller når folk går ut av bilen sin midt i et kryss for å skjelle ut sjåføren bak.


Bedre å spasere langs Nilen enn å få hjertestopp i trafikkaoset
Jeg er dessverre av de som frykter varme, svette og ødelagte kontorklær, og deler bil med andre til kontoret. I går ble det selvfølgelig store demonstrasjoner på vei hjem, og for å gjøre alt verre begynte naturen å kalle etter en time i bilen og vi var fortsatt bare halvveis. Hva gjør jeg nå? Heldigvis var vi nesten ved Four Seasons Hotel som lånte meg et toalettbesøk,  og jeg tok bena fatt og gikk de 4.7 km hjem siden bilen ikke hadde flyttet seg en meter. Min kollega i bilen var hjemme to timer senere. Kroppen min ble i iallefall ikke eldre av en spasertur.